دندانپزشکی درسا

 نام دندان و درد همراه با دندانی که می آید، بسیاری از افراد به خاطر این مشکل روزهای سختی را که پشت سر گذاشته اند به یاد می آورند. مشکلاتی که بیشتر مربوط به عصب و ریشه دندان است. مشکلات ایجاد شده در ریشه دندان در اثر فشار، عفونت و پوسیدگی ایجاد می شود و باعث ایجاد درد شدید در این ناحیه برای فرد می شود. اگر ریشه دندان به موقع درمان نشود، مشکلات ثانویه همراه با دردهای متعدد آسایش فرد را از بین می برد و در انجام فعالیت های روزانه اختلال ایجاد می کند. این یک روش درمانی برای حفظ دندان های طبیعی است. در این مقااله از سایت دندانپزشکی درسا با ما همراه باشید

درمان ریشه چیست؟

اعصاب اصلی و رگ های خونی دندان در بافت نرمی که کانال های ریشه در آن قرار دارند قرار دارند. این بافت نرم پالپ نامیده می شود و زمانی که مشکلات رایجی مانند عفونت وجود دارد، باید آن را درمان کنید. در چنین مواقعی است که توصیه پزشک این است که از روش درمان ریشه کمک بگیرید.

می توان گفت زمانی که دندانی تحت تاثیر عفونت پوسیدگی قرار می گیرد، تنها راه کمک، درمان ریشه آن است. این نوع درمان به این صورت انجام می شود که ابتدا دندانپزشک بافت آسیب دیده را از ریشه دندان خارج می کند. پس از آن، کانال های ریشه دندان تمیز می شوند و حفره های ایجاد شده با مواد مخصوص پر می شوند.

به طور معمول، عفونت ایجاد شده در پالپ دندان ناشی از مواردی مانند جراحات، ترک‌ها و شکستگی‌ها و پوسیدگی عمیق است. از علائم این عفونت ها می توان به حساسیت دندان ها به دمای مایع، پوسیدگی قابل مشاهده، تورم در ناحیه فک و لثه، درد و ... اشاره کرد. و در صورت مشاهده باید ریشه دندان را درمان کنید.

برای درمان از بی حسی موضعی استفاده می شود و میزان موفقیت این روش درمانی بالای 90 درصد ثبت شده است.

انواع درمان ریشه

روش های مختلفی برای درمان ریشه دندان بسته به وضعیت دندان و وضعیت عفونت استفاده می شود که شامل موارد زیر می شود:

جراحی اپیکو

برداشتن عصب یا اندو

درمان ریشه ای مجدد یا اندو مجدد

با مشاهده علائم آسیب و عفونت در پالپ ریشه دندان باید به متخصص ریشه دندان مراجعه کنید تا با یکی از این روش ها روند درمان شما تکمیل شود.

درمان ریشه چگونه انجام می شود؟

فرآیند درمان کانال ریشه

فرآیند درمان ریشه در چند مرحله انجام می شود که باید با دقت و توجه کامل انجام شود.

عکس و اشعه ایکس از دندان

برای تعیین میزان و درجه آسیب و همچنین تعیین روش مناسب درمان ریشه دندان، متخصص نیاز به عکسبرداری و رادیوگرافی دندان دارد.

بیهوشی و برداشتن تاج دندان

پس از معاینه اولیه با بی حسی موضعی فک، دندانپزشک قسمت کوچکی از تاج دندان را برمی دارد و سطح کاملاً پوسیده آن را جدا می کند.

تخلیه پالپ آلوده

هنگامی که ریشه دندان ظاهر می شود، دندانپزشک به پالپ عفونی دسترسی دارد و کانال ریشه را به طور کامل از آن تخلیه می کند. توجه به این نکته ضروری است که رگ های عصبی پالپ به طور کامل بریده شوند تا در آینده برای فرد مشکل و درد ایجاد نکنند.

تمیز کردن کانال ریشه

هنگامی که پالپ به طور کامل برداشته شد، کانال های ریشه باید کاملا تمیز شده و برای پر شدن آماده شوند. برای تمیز کردن کامل کانال آن را با محلول های مخصوص شستشو می دهند. این محلول عفونت های باقیمانده را از بین می برد و وسیله ای برای مقابله با میکروب ها است.

پر کردن ریشه

پس از تمیز شدن کامل کانال های ریشه دندان، دندانپزشک ریشه دندان را با استفاده از گوتاپرکا پر می کند. در نهایت یک پانسمان موقت روی دندان گذاشته می شود.

با انجام این مراحل درمان به طور کامل انجام می شود و فرد باید پس از مدتی که پزشک تعیین کرده دندان را به طور کامل پر کند.

درمان ریشه چه زمانی انجام می شود؟

در موارد محدود به دلایل مختلف مانند تخلیه ناقص ریشه دندان یا عفونت در کانال ریشه نیاز به درمان مجدد وجود دارد. لازم به ذکر است که درمان مجدد ریشه دندان بسیار دشوارتر از عصب کشی معمولی است و در برخی موارد نیاز به انجام عمل اپیکوسرجی روی دندان می باشد.

برای اینکه با چنین وضعیتی مواجه نشویم و مجبور به درمان مجدد نشویم باید به دلایل درمان مجدد توجه کنیم که شامل موارد زیر است:

پوسیدگی در دندان های عصب کشی شده

ناتوانی در بهبود کامل ریشه و کانال ریشه پس از انجام مرحله اول درمان ریشه.

ایجاد عفونت ثانویه جدید

عدم تخلیه کامل پالپ و تمیز کردن ریشه دندان

هر یک از موارد ذکر شده منشأ و دلایلی دارد. به عنوان مثال، ایجاد پوسیدگی در دندان‌های عصب‌کشی شده می‌تواند به دلیل خطاهای انسانی در حین عصب‌کشی اولیه یا ناتوانی در تشخیص برخی از کانال‌های ریشه رخ دهد و شکل پیچیده این کانال‌ها، مانند حالت خمیده، دندان‌پزشک را به نادیده گرفتن عصب در دندان‌ها سوق می‌دهد. این منطقه

برای تشخیص این موضوع باید عکس گرفت تا مشخص شود که آیا عناصر مشکل ساز باقی مانده در ریشه دندان وجود دارد یا خیر.

نویسنده: دکتر مهدی فرخی

Comments